What about the fold?

23 november 2023

door Wim Meeus
Delen

Een decennium geleden lag de nadruk op content “boven” en “onder de vouw” van een webpagina. In die tijd werd vooral de inhoud die zichtbaar was zonder scrollen, door 80% van de bezoekers bekeken, terwijl de rest minder aandacht kreeg.

Tegenwoordig zijn langere webpagina’s waar doorheen gescrold moet worden, meer de norm. UI-ontwerpers maken hier gebruik van door pagina’s zo te ontwerpen dat ze bezoekers nieuwsgierig maken om verder te scrollen.

Recent onderzoek wijst echter uit dat de interesse afneemt na de derde schermweergave. De 80% van de bezoekers die vroeger enkel het eerste scherm bekeek, kijkt nu tot drie schermen ver.

Dit betekent niet dat gebruikers niet tot het einde van de pagina scrollen, maar wel dat de eerste content die ze zien, beter wordt onthouden dan de informatie die verderop staat.

Wat bedoelen we eigenlijk met “the fold”?

The fold of in het Nederlands “de vouw” genoemd komt eigenlijk uit de traditionele media ofwel “de krant”. De krant werd is gevouwen wanneer je deze koopt en dus krijg je automatisch inhoud die boven de vouw staat en dus ook eronder.

Op een monitor spreken we dan over de inhoud die zichtbaar is binnen de resolutie van een scherm (alvorens je begint te scrollen).

Hier zijn enkele tips om rekening mee te houden:

  • Plaats hooggeprioriteerde content aan het begin van de pagina.
  • Zet belangrijke call-to-actions (CTA’s) boven de vouw.
  • Gebruik lettertypestijlen om essentiële content te benadrukken.
  • Pas ontwerptechnieken toe om aan te geven dat er meer inhoud te vinden is onder de vouw.

Bron: Nielsen Norman Group

Wim Meeus

Wim Meeus

User Experience | User Interface & Webdesigner @ Prodigiz. People don’t use a product because of the great design | great design helps them use the product.

Genoeg gelezen?

Contacteer ons voor advies op maat.